ICT
ICT biedt prachtige mogelijkheden voor het onderwijs. Daarom blijven wij ons steeds ontwikkelen.
ICT als Communicatiemiddel
Wij werken met ouderportaal. Ouders maken gebruik van een schoolapp, waardoor zij berichten van school op hun ontvangen, absenties kunnen melden, in kunnen schrijven op ouderavonden etc.
ICT voor leerlingadministratie
Parnassys is het digitale leerling administratiesysteem, waarin op een privacvy-veilige manier de gegevens van kinderen worden opgeslagen. Dit geldt voor zowel NAW-gegevens als voor verslagen en opbrengsten rondom ontwikkeling van het kind op school.
ICT als hulpmiddel voor registratie van leerlingobservaties
Kleuters krijgen niet vaak toetsen. Wij oberveren hun ontwikkeling en gebruiken het Parnassys obervatiemodel om dit steeds te registeren. Zo hebben we zelf een goed overzicht van de groei van kinderen en kunnen we aansluiten in het leerstofaanbod wat daarbij past. Daarnaast kunnen we ouders in heldere overzichten laten zien, hoe het kind zich ontwikkelt.
ICT voor instructie
In alle lokalen hangt een digibord. Hiermee kunnen instructies visueel worden gemaakt.
ICT voor het verwerken van leerstof
In de klassen zijn computers en chromebooks waarop kinderen het geleerde digitaal kunnen inoefenen of verwerken. Ze worden onder andere gebruikt voor het werken aan (extra) verwerkingsstof bij de methodes, leerzame spellen, het maken van werkstukken en het opzoeken van informatie.
In groep 5 t/m 8 werken wij met Snappet. Iedere leerling heeft zijn eigen Snappet device. De Snappets zijn eenvoudig in gebruik, snel oplaadbaar, niet te groot en kunnen tegen een stootje. Omdat wij de Snappets hebben met een leasesysteem hebben ouders hier geen kosten aan.
Snappet is een methode die goed aansluit bij verschillen van leerlingen, in de lesprogramma's, in moeilijkheidsgraad en tempo. De lesstof in Snappet is adaptief. Dit houdt in dat de vragen zich aanpassen aan het niveau van de leerling. Het niveau wordt automatisch door Snappet bepaald aan de hand van eerder gemaakte opgaven. Dit werkt heel motiverend: kinderen die de stof beheersen krijgen moeilijkere vragen. Kinderen die de stof lastig vinden, krijgen juist wat makkelijkere vragen. Zo kan iedere leerling groeien op zijn eigen niveau en tempo en verbetert uiteindelijk bij iedereen het leerresultaat.
Wij werken op de Snappets aan de vakken; rekenen, spelling, leesestafette en Nieuwsbegrip. In plaats van het maken van opgaven in een werkboek, maken de kinderen de opgaven digitaal in Snappet. De leerkrachten, die geschoold worden in het gebruik van Snappet, zien live in het 'dashboard' hoe de kinderen de vragen maken. De leerkracht ziet hierdoor ook direct welke leerlingen extra uitleg nodig hebben en kan dit dan direct geven.
Kunst en Cultuur
Creatief, kunst en cultuur
Werken met en genieten van Kunst en Cultuur geeft ons een extra dimensie.
We willen kinderen daarin iets meegeven voor het leven. We denken daarbij aan uitingsvormen als tekenen, muziek, handvaardigheid, drama, dans, media. Bij Kunst en cultuur werken we vanuit thema's met Hoofd, Handen en Hart.
Hoofd
Leren kijken naar kunst
Mening vormen over wat je ziet
Kennis maken met verschillende vormen van kunst
In tijdsgeest plaatsen van kunst
Handen
Scheppend
Kennis maken met technieken en materialen
Technieken leren
Met gereedschappen werken
Creëren
Uiten in verschillende vormen
Hart
Genieten
Beleven
Emoties ervaren
Waarderen
Respect
Thema's
Bij de Kleuterthema's en de projecten van Topondernemers bouwen we steeds een stukje Kunst en Cultuur in. Zichtbaar wordt dat bijvoorbeeld door de kinderkunst die in de school hangt en steeds wordt veranderd. Bij alle creatieve activiteiten, proberen we te werken met verschillende technieken en materialen. We zijn met elkaar aan het onderzoeken: Wat willen we kinderen leren? We zijn daarbij bezig om een leerplan te maken door de jaren heen: handvaardigheid, tekenen, muziek, drama, dans, media.
Creatieve workshops
Twee keer per jaar organiseren we een cyclus van 3 lessen, waarbij kinderen een creatieve workshop mogen kiezen waarbij een techniek extra wordt uitgediept.
Erop uit
Om de kinderen ook op een andere manier in aanraking te brengen met Kunst, stelt het Cultuurpalet leerlingen in de gelegenheid om in aanraking te komen met alle vormen van professionele kunst. Voor alle groepen staan voorstellingen, concerten, films of tentoonstellingen op het programma.
De schooltuin
Hoewel Het Palet te vinden is in het centrum van Alphen, ligt er een prachtig stukje grond omheen! Wij zij er dan ook trots op, dat het groen naast de school is ingericht als een leerzame schooltuin. Wat is er mooier, dan zelf je zaadjes te planten, de opkomende plantjes te verzorgen, je te verbazen over wat de natuur ons brengt en de groenten zelf op te eten of te verkopen?
Jaarlijks worden de kinderen van groep 4 meegenomen, de tuin in. Zij volgen het hele proces vanaf het zaaien in maart, tot de oogst in het najaar. In de tuin is een schoolbord en er staan bankjes. Op woensdag trekken ze hun laarzen aan en krijgen ze een les in de tuin. Daarna gaan we aan de slag met ouders en de juf. Na de herfstvakantie is de winterstop, en in maart begint het proces opnieuw met de volgende groep 4.
Het is fijn dat we enthousiaste ouders en zelfs opa's hebben die ons helpen met het verzorgen van de tuin en het meehelpen bij de tuinlessen.